thermalfake
Ostatni Mohikanin
Liczba postów: 13.580
|
RE: Nietypowy problem z routerami TP-LINK
Kilka minut szukania mi zajęło i masz taki oto fajny fragment ze strony http://www.bez-kabli.pl/printview.php?t=7372&start=0
Kod:
Pogorszył mi się sygnał WiFi. Zrywa mi połączenie WiFi. Pogorszył mi się transfer przez sieć 'radiową'. Co mam robić?
Przyczyn (i co za tym idzie odpowiedzi na te pytania) może być dziesiątki. Spróbujemy tu zebrać część odpowiedzi na takie i podobne pytania. Tekst celowo jest napisany językiem przystępnym dla zwykłego zjadacza chleba ;) przynajmniej takie było założenie.
Problemy z siecią WiFi w domu na prywatnych urządzeniach:
• pierwszym krokiem jest zrobienie resetu AP/routera poprzez wyłączenie go na około 10 sekund z gniazdka zasilania i następnie podłączenie ponowne. Czasami problemy z pogorszeniem się transferu są spowodowane z tzw. 'zapchaniem' się routera. Często taka przypadłość występuje podczas ściągania danych z sieci p2p. Jeżeli taki reset pomoże, ale sytuacja się powtarza, to należy rozważyć albo zmianę konfiguracji routera względnie wymianę na inny model. Względnie najprostszym rozwiązaniem będzie zainstalowanie automatycznego wyłącznika resetującego urządzenie raz na dobę. Ale rozwiązanie takie nie jest eleganckie i zdrowe dla urządzenia, dlatego nie polecamy go.
• trzeba się upewnić czy w okolicy w której pracujemy ktoś inny nie uruchomił innej sieci WiFi pracującej na tym samym lub podobnym kanale. Aby to sprawdzić możemy wykorzystać program:
NetStumbler (sprawia problemy pod Vista i Win7,
WirelessMon - ten drugi lepiej działa pod Vistą ale jest w wersji trial,
inSSIDer 2 - ten program jest w wersji Free i działa doskonale pod Windows Vista i Windows7.
A następnie przeskanować eter i sprawdzić czy są 'widziane' inne sygnały oraz na jakich kanałach są one nadawane. Jeżeli zobaczymy, że faktycznie ktoś nadaje na tym samym kanale lub kanałach sąsiednich*, to najprostszym wyjściem jest przestawienie własnego AP/routera na inny kanał nadawczy. Jeżeli korzystamy z usług >ISP< należy go o takim fakcie poinformować, wtedy on powinien podjąć odpowiednie kroki - zmienić własny kanał lub wykryć źródło zakłóceń i domagać się zmiany kanału.
Jedną z istotnych rzeczy przy testach może być fakt, że jeżeli karta sieciowa, której się używa do testu pracuje tylko w standardzie B, to program NetStubler może nie wykryć sieci pracujących w standardzie G i należy to mieć na uwadze przy testach.
• jeżeli problemy te występują w notebooku, to należy go zabrać go w miejsce w którym działa publicznie dostępny hot-spot, linki do listy z ich lokalizacją są u nas na forum >KLIK<. Sprawdzamy czy problem ten występuje również przy połączeniu do HotSpota. Jeżeli wszystko będzie OK, to znaczy, że najprawdopodobniej przyczyna leży w Twoim urządzeniu (AP/router) jeżeli natomiast problem pojawia się również na HotSpocie, to przyczyna tkwi raczej w notebooku (uszkodzone któreś z urządzeń/ błędy w instalacji karty sieciowej/ błędy w konfiguracji...).
• innym sposobem testowania łącza jest pożyczenie od znajomego notebooka, który na 100% w innym miejscu działa prawidłowo. Sprawdzenie odbywa się podobnie jak to opisano powyżej.
• warto też celem diagnozy przyczyny pobrać najnowsze drivery do karty sieciowej WiFi ze strony producenta karty lub komputera. Następnie odinstalować stare drivery i zainstalować nowe. Jeżeli nie znajdziemy nowszych, niż te które posiadamy, to również należy spróbować odinstalować obecne i zainstalować je jeszcze raz. Czasami jest to dobra metoda.
Anteny zewnętrzne i możliwe przyczyny:
• jeżeli używamy do połączenia z siecią radiową anteny zewnętrznej wystawionej na działanie czynników atmosferycznych należy sprawdzić wszystkie połączenie anteny i okablowania, oraz wszystkich innych ewentualnych połączeń aż do karty sieciowej lub APC. Często przyczyną problemów z siecią jest dostawanie się wilgoci do połączeń kabla z anteną.
• należy sprawdzić, czy antena zewnętrzna nie przestawiła się na skutek działania wiatru lub innych sił przyrody.
• należy sprawdzić czy na drodze nasza antena a antena operatora nie pojawiły się jakieś przeszkody, które mogę powodować ograniczoną 'widoczność' anten, np. drzewo.
Inne:
• osobną kwestią są szumy i zakłócenia na danym kanale, ale to już wychodzi poza niniejsze opracowanie. Dlatego dobrym sposobem przy problemach z siecią radiową jest zmiana kanału na inny i przetestowanie czy problemu ustąpiły.
• częsta przyczyną zakłócania sygnału sieci WiFi są systemy alarmowe i ich czujniki ruchu. Zatem jeżeli posiadamy w domu instalację alarmową wskazane jest przetestowanie sieci przed i po włączeniu tejże instalacji bo może się okazać, ze tu właśnie leży problem.
W blokach wielorodzinnych jeżeli sąsiad posiada takową instalacje trudno będzie nam to wykryć i jedyna rada to chyba zmiana kanału na taki, który najmniej wrażliwy jest na zakłócenia.
Wyjaśnienia:
* - jako kanały sąsiednie rozumiemy tu ± dwa (trzy) kanały. Chociaż faktem jest, że w paśmie WiFi 2,4GHz mimo 13 kanałów, niezależne są tylko trzy z nich a co za tym idzie tylko trzy sieci w danej lokalizacji mogą pracować bez zakłócania siebie wzajemnie. Oczywiście nie zawsze taki warunek może być spełniony, dlatego zalecamy, żeby odległość międzykanałowa była jak największa - czyli aby nasz wybrany kanał nie był już zajęty i był oddalony możliwie jak najdalej od innych zajętych już kanałów.
Ewentualną ręczną zmianę kanału jednakowoż przeprowadzasz na routerze w ustawieniach wireless i sterowniku karty bezprzewodowej w jej zaawansowanych opcjach -> ppm na połączenie bezprzewodowe -> właściwości -> konfiguruj -> zaawansowane.
W zamian za pomoc oczekuję poprawnej pisowni. Stop niechlujstwu.
Jak mądrze zadawać pytania? - przejrzyj poradnik na forum.
Nie udzielam porad via PW.
|