Windows Longhorn |
|
damian-Win2000 VIP
Liczba postów: 1.023
|
Post: #1
Windows LonghornCykl rozwoju Windows Longhorn był długą drogą do Visty. Zdawałoby się, że poruszanie tematu dawnej wersji alfa systemu operacyjnego firmy Microsoft nie ma sensu. Chciałem jednak napisać artykuł, w którym są pokazane różne fazy powstawania tego OS – W końcu mało kto wie, że podczas rozwoju Visty zresetowano prace nad systemem i zaczynano je drugi raz od początku (kompilacja 5000), bądź też wielu nie jest świadoma potężnych możliwości silnika Avalon, który potrafi dorównać Linuksowemu fusion compizowi. Wielu entuzjastów Longhorna uważa także, że był on nawet w fazie alfa lepszy od finalnego Windows Vista. Dlaczego!? O tym możecie się dowiedzieć z tego wpisu. Zapraszam! Początek Wszystko zaczęło się w roku 2001, kiedy Microsoft zapowiedział następcę systemu Windows XP – Czyli Windows Codename Longhorn. Windows Longhorn miał wypełnić lukę pomiędzy XP i projektem Blackcomb (ten w założeniu wymagał dostępu do szerokopasmowego internetu, który wtedy był jeszcze niedostępny. Lukę miał więc wypełnić Longhorn, gwarantując spokojniejsze przejście na kolejną wersję Windows) Wkrótce w roku 2002 przesunięto wydanie Longhorna na rok 2004, a potem już czekały nas dalsze zmiany terminów – I moim zdaniem wyszło to dla tego systemu na dobre. Ale o tym w dalszej części wpisu Longhorn Features Według zapowiedzi Microsoftu na konferencji WinHEC w 2003 roku, Longhorn miał zaoferować użytkownikom: – an enhanced desktop experience that includes advanced 3D graphics capabilities and driver functionality. (ulepszone doświadczenia użytkownika w użytkowaniu pulpitu, zawierające zaawansowane możliwości grafiki 3D i funkcjonalność sterowników)
- a new display driver model that will feature radically advanced functionality, stability, and reliability. (Nowy model sterowników wyświetlania, który zaoferuje o wiele bardziej zaawansowaną funkcjonalność, stabilność i niezawodność) - a radically redesigned user interface with a dynamically composed desktop featuring compelling new visual effects like graphically tumbling, rotating, and warped windows. (Mocno zmieniony projekt UI z dynamicznie komponowanym pulpitem, oferującym fascynujące efekt wizualne okien) - Hardware-accelerated and resolution independent anti-aliased 2D scalable graphics that will expose functionality based on the capabilities of the PC’s 3D video hardware. (Akcelerowane sprzętowo i niezależne od rozdzielczości anty-aliasowane oraz skalowalne grafiki 2D, które pokażą funkcjonalność drzemiącą w możliwościach karty graficznej 3D) - a rich 3D graphics architecture that is integrated directly into the Windows UI. (Bogata architektura 3D, która jest zintegorwana z UI Windows) Brzmi ciekawie, prawda? I tak też było we wczesnych buildach Longhorna, w których za doświadczenia graficzne odpowiadał silnik Avalon. Moim zdaniem nie wykorzystano jego olbrzymiego potencjału w Windows Vista. Buildy z serii 3xxx Były to najwcześniejsze kompilacje Windows Longhorn, o których dowiedział się świat poza laboratoriami Microsoft. Pierwszym z nich był build 3663 (należy wspomnieć, że Windows XP bez service packów to build 2500). Prócz poprawek samego jądra systemowego ciężko jest doszukać się w tej kompilacji czegoś wyróżniającego od Windows XP. Ot ekran logowania z lekkimi modyfikacjami (jak zegar) oraz dodatkowe opcje explorera (skalowanie ikon i podgląd zajętej przestrzeni dyskowej w komputerze, które przetrwały do czasów Windows Vista). Build 3683 był pierwszym buildem wartym uwagi. Oferował nowy styl nazwany „Plex”. Został także wyposażony w pasek boczny ściśle zintegrowany z explorer.exe, dzięki czemu można było łączyć go w ciekawe sposoby z paskiem zadań i uzyskiwać ciekawą funkcjonalność systemu. Do tego dochodziło kilka okien i apletów, które prawdopodobnie miały potem zyskać większą funkcjonalność, jednak większa część z nich w kolejnych buildach ponownie została zastąpiona elementami Windows XP. Oto i kilka screenshotów (proszę, zauważcie już tutaj wykorzystanie przezroczystości w sidebarze – efekty DCE) : Windows rock video W międzyczasie, w roku 2003 na konferencji WinHEC Microsoft wydał reklamowe wideo Longhorna: http://video.msn.com/video.aspx?vid=8b24...c95ba80430 Warto zwrócić uwagę na styl aero, który widać jest całkiem inną koncepcją od tej, którą znamy z Windows Vista (podobny styl był w kompilacji 4033) oraz na styl Windows Media Player (który podobno był w buildzie 4093, ale nie potwierdzę, bo po prostu nie wiem ). Niektóre elementy jak zegarek, który pojawił się na filmiku, przeszedł do Visty w prawie nie zmienionej wersji. Już w tedy powstawał styl, który dzisiaj dyktuje trendy (prostota pulpitu, odblaski itp). Buildy z serii 4xxx… ... Są tym co najważniejsze w Longhornie. Największa funkcjonalność, wprowadzenie aero, stopniowa ewolucja… I restart projektu oraz wyrzucenie z projektu wielu znaczących elementów. Ale nie wybiegajmy za bardzo naprzód i skupmy się na nieco wcześniejszym buildzie 4008. Nie wyróżniało go nic specjalnego prócz nowego środowiska Windows PE, które w praktycznie niezmienionej formie trafiło do Windows Vista. WIndows Longhorn 4033 był pierwszą wersją z Aero, a także oferowała nieco lepszą wersję stylu Plex – głównie zmiany kosmetyczne. System wyglądał dość ładnie… i w zasadzie tylko tyle Kolejnym krokiem był Windows Longhorn Build 4051, w którym dodano nowy styl „Slate” – głównie motywy szarości z elementami koloru niebieskiego. Okna eksploratora Windows stały się bardziej plastyczne i przyjemniejsze dla oka niż agresywne kolory Windows XP. Pasek boczny wciąż sukcesywnie modyfikowany… Zaś instalator przybierał powoli formę obecnego instalatora Visty. Niestety, usunięto z niego w późniejszych wersjach część drobnych, ale przydatnych funkcjonalności. Prawdziwym postępem, który w końcu zaczął zbliżać Longhorna do kształtów, jakie miał osiągnąć w finalnej wersji, były kompilacje 4074 i 4093. Wprowadziły one nowe narzędzia i funkcjonalność jak Windows Movie Maker 3, prototyp Windows Media Player 11 i wiele mniejszych aplikacji, które… najczęściej wieszały cały system. Obie kompilacje prócz nowości posiadały także wycieki pamięci i liczne błędy. Mimo wszystko był to zarys tego, co mieliśmy otrzymać na końcu ( ciekawostka: Aero znacznie różniło się od tego z Visty). 5000 i dalej… Build 5000 był restartem prac. Wyrzucono wszystko i zaczęto od początku z kodem źródłowym Windows Server 2003. Posiłkowano się tylko fragmentami kodu dawnego Longhorna. Na zawsze zniknęły funkcjonalności jak sidebar zintegrowany z explorerem i inne… Oto i domyślny widok w kompilacji 5000: Nie jest to już Windows XP/2003… Ani nie jest to Longhorn w dawnej postaci. Później już wszystko tylko zmierzało do Bety 1, a to raczej większość aż nader dobrze zna. Longhorn mógł być świetny, ale widocznie Microsoft miał powód do restartu prac i ufam, że była to dobra decyzja, choć wiele ciekawych funkcji zostało wyrzuconych (WinFS? ). Szukasz Longhorna? Nie pytaj mnie o niego, nie lubię nielegalnych rzeczy. Mimo wszystko mam nadzieję, że wycieczka w przeszłość była ciekawa i przybliżyła Wam kilka ciekawych faktów. A jeśli idzie o Avalon, nie jestem pewien, ale efekty z buildów laboratorium 15 są chyba możliwe w Viście, ale nie jestem pewien. W końcu wszystko jest obsługiwane przez ten sam silnik. Jednak nie będę się wypowiadał na temat, co do którego nie jestem pewien. artykuł z http://mcywinski.jogger.pl/ (oryginał http://mcywinski.jogger.pl/2009/03/11/wi...do-Visty/) A tak od siebie: pragnę wspomnieć że ostatną próbą uratowania Longhorna od zapomnienia jest SigmaOS którą tworzy Urban z sysbeta.pl. Zapraszam do komentowania, chętnie odpowiem na pytania związane z Windows Longhorn. PS.Longhorna nie zalecam korzystania na nowych PC z uwagi na brak sterowników.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24.07.2009 11:23 przez damian-Win2000.)
24.07.2009 11:18 |
damian-Win2000 VIP
Liczba postów: 1.023
|
Post: #2
RE: Windows Longhorn
Sigma OS 2.0 BETA1 (z wyłączonym aero gllas)
24.07.2009 14:16 |
mochel1992 Nowy
Liczba postów: 1
|
Post: #3
RE: Windows Longhorn
Bardzo fajny artykuł, niestety lokalizacja zdjęć chyba wygasła.
26.09.2010 20:22 |
War_3_ VIP
Liczba postów: 1.711
|
Post: #4
RE: Windows Longhorn
Wystarczy na datę publikacji popatrzeć
Napisz PW do Damiana2000, może ma je na dysku? "Time fades even legends..." - Kain 26.09.2010 21:04 |
House VIP
Liczba postów: 2.199
|
Post: #5
RE: Windows Longhorn
War z tym PW, lekki problem może być, tzn. z odczytem
Windows ❼ Forum | windows7forum.pl | w8f.pl 26.09.2010 21:09 |
War_3_ VIP
Liczba postów: 1.711
|
Post: #6
RE: Windows Longhorn
Mimo, że dawno go nie było, dostanie powiadomienie na maila, to możliwe, że zajrzy
"Time fades even legends..." - Kain 26.09.2010 21:18 |
bodziulla VIP
Liczba postów: 2.364
|
Post: #7
RE: Windows Longhorn
Ciut się nie zgadzam z tym artykułem, ale to moje zdanie. Ładny początek, ale brakuje jeszcze innej historii tzw. Świstaka
Jeżeli uważasz, że pomogłem kliknij POMÓGŁ. Pzdr :) 26.09.2010 23:35 |
Podobne wątki | ||||
Wątek: | Autor | Odpowiedzi: | Wyświetleń: | Ostatni post |
Longhorn - problem z bootowaniem | bartholo | 11 | 4.413 |
08.10.2009 19:19 Ostatni post: damian-Win2000 |
Rozwiązany Sidebar z Windows Longhorn do Windows XP | Dzejkop | 0 | 4.097 |
05.09.2009 14:58 Ostatni post: Dzejkop |
« Starszy wątek | Nowszy wątek »
Autor: damian-Win2000 Temat został oceniony na 0 w skali 1-5 gwiazdek. Zebrano 1 głosów. |