Odpowiedz

Phishing targetowany nową bronią cyberprzestępców

 
Portator
Redaktor

Liczba postów: 10.980
Post: #1
Information 

Phishing targetowany nową bronią cyberprzestępców


Oszuści wciąż potrafią wykorzystać naiwność i niewiedzę internautów.
Phishing targetowany nową bronią cyberprzestępców
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy 37,3 mln użytkowników internetu na całym świecie zetknęło się z atakiem phishingu. To o 87 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Wciąż najpopularniejszym celem ataków oszustów internetowych są klienci banków i instytucji finansowch ale coraz częściej są na nie narażone także osoby korzystające z serwisów aukcyjnych czy portali społecznościowych. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte najsłabszym ogniwem pozwalającym na dokonywanie tego rodzaju przestępstw są sami użytkownicy oraz ich złe przyzwyczajenia i słabości.

Phishing jest rodzajem oszustwa, polegającego na kradzieży tożsamości lub innych danych (np. finansowych) z wykorzystaniem kopii strony internetowej (poczty internetowej, bankowości on-line, portalu społecznościowego) zaufanej instytucji. Niczego niepodejrzewający użytkownik wpisuje na tak spreparowanej stronie swój login i hasło lub dane z karty kredytowej, a informacje te trafiają w ręce przestępców. - Co ciekawe istota phishingu nie zmieniła się od początku istnienia tego zjawiska. Jedynie metody działania oszustów stają się coraz bardziej wyrafinowane, a próby ataku coraz częściej dotyczą także właścicieli smartfonów i użytkowników aplikacji mobilnych - wyjaśnia Piotr Szeptyński, Menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem, Deloitte.

Potwierdzają to wyniki badania Kaspersky Lab. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy oszuści atakowali dziennie średnio 102 tys. osób, dwa razy więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Prób oszustwa najczęściej dokonywano w Rosji, USA, Indiach, Wietnamie oraz Wielkiej Brytanii, a największa liczba zaatakowanych użytkowników to mieszkańcy Wietnamu, Stanów Zjednoczonych, Indii oraz Niemiec. Większość serwerów, na których znajdowały się strony phishingowe została zarejestrowana w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Rosji oraz Indiach.

W ostatnich latach coraz popularniejszy staje się phishing targetowany (spear-phishing), mający charakter spersonalizowanego ataku. Choć najpopularniejszym celem oszustów nadal pozostają klienci instytucji finansowych (20 proc. ogólnej liczby przestępstw phishingowych), to narażeni na nie są także użytkownicy serwisów transakcyjnych (np. aukcyjnych) oraz takich, w których gromadzone są cenne dane osobowe, zawodowe, dotyczące zdrowia i szczególnych zainteresowań. Świadczy o tym mnogość ataków wycelowanych w użytkowników takich serwisów, jak PayPal, Facebook, LinkedIn czy Twitter.

Niestety firmy i ich klienci zbyt często są niesłusznie przekonani o skuteczności stosowanych zabezpieczeń. Dwuskładnikowe uwierzytelnianie, kody SMS, karty zdrapki i szyfrowane połączenie są to (w ocenie użytkowników) sposoby wystarczające, by uchronić się przed udanym atakiem.

Tym, co często zdradza próbę wyłudzenia danych jest niska jakość treści wiadomości i fałszywych stron. Pomimo widocznej poprawy wyglądu imitacji serwisów transakcyjnych, treść wiadomości nadal przypomina efekt automatycznego i nieudolnego tłumaczenia z języka rosyjskiego - poprzez angielski - na polski. Okazuje się jednak, że nie jest to przeszkodą w realizacji ataków. Odbiorcom często wystarcza prosta informacja (np. nazwa jego stanowiska, imię i nazwisko znajomego, nazwa miasta zamieszkania), by dać się przekonać o "autentyczności" wiadomości. Dane te użytkownicy zamieszczają w portalach społecznościowych takich jak Facebook czy LinkedIn, a niewłaściwe ustawienia dotyczące ochrony prywatności sprawiają, że cyberprzestępcy w szybki sposób docierają do potrzebnych im informacji i wykorzystują je następnie przeciwko swoim ofiarom

Zwykło się też uważać, że o autentyczności strony świadczy to, co widać w pasku adresu oraz słynna "żółta kłódka". Przypadki udanych ataków pokazują, że także te założenia bywają błędne. Problemy z mechanizmami leżącymi u podstaw modelu zaufania w internecie (m.in. słabość funkcji skrótu MD5 oraz nieuprawniony dostęp do kluczy prywatnych centrów certyfikacji) spowodowały, że widząc symbol żółtej kłódki użytkownik nie może już mieć pewności, że loguje się do autentycznego i należycie zabezpieczonego serwisu transakcyjnego.

Źródło: Deloitte

[Obrazek: 2089620800_1406976151.png]
Windows ❼ Forum

22.07.2013 14:41

Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
News Windows 10: nowa taktyka aktualizacyjna pozwoli Microsoftowi zdominować rynek Portator 0 948 21.01.2016 07:09
Ostatni post: Portator
News Facebook testuje nową przeglądarkę WWW Portator 0 935 19.01.2016 06:37
Ostatni post: Portator
Sony otworzy nową fabrykę smartfonów Portator 0 732 25.10.2015 05:33
Ostatni post: Portator
News Nowa kompilacja Windowsa 10 to przede wszystkim przyjemne dla oka detale Portator 0 718 15.09.2015 05:27
Ostatni post: Portator
News Nowa Wikipedia na Androida z wygodnym i przejrzystym podglądem artykułów Portator 0 755 11.09.2015 04:44
Ostatni post: Portator
News Nowa siedziba Apple z perspektywy drona Portator 1 681 06.09.2015 20:20
Ostatni post: thermalfake
« Starszy wątek | Nowszy wątek »

Temat został oceniony na 0 w skali 1-5 gwiazdek.
Zebrano 1 głosów.