Windows 7 Forum: konfiguracja, optymalizacja, porady, gadżety •
Facebook testuje system monitorowania kursora na ekranie - Wersja do druku

+- Windows 7 Forum: konfiguracja, optymalizacja, porady, gadżety • (https://windows7forum.pl)
+-- Dział: Windows 7 (/windows-7-4-f)
+--- Dział: Newsy i aktualności o Windows 7 (/newsy-i-aktualnosci-o-windows-7-6-f)
+---- Dział: Aktualności i wydarzenia branży IT (/aktualnosci-i-wydarzenia-branzy-it-52-f)
+---- Wątek: Facebook testuje system monitorowania kursora na ekranie (/facebook-testuje-system-monitorowania-kursora-na-ekranie-37087-t)



Facebook testuje system monitorowania kursora na ekranie - Portator - 31.10.2013 06:42

Firma Facebook rozpoczęła testy nowej techniki, która ma znacząco powiększyć wachlarz zbieranych informacji o użytkownikach serwisu społecznościowego Facebook. Przyznał to wczoraj szef firmowej grupy analitycznej.
[Obrazek: zdjecia%2Fartykuly%2Fvega%2F2013%2Fpazdz...rsor_m.jpg]
Serwis społecznościowy może zacząć zbierać informacje o tym, jak użytkownikz niego korzysta, ale nie poprzez podawane dane czy historii przeglądania, ale nawet poprzez monitorowanie kursora i dokładne zapisywanie chociażby tego, jak długo znajdował się on w obszarze jakiejś reklamy lub innego elementu na stronie. Facebook miałby też uzyskiwać informację o tym, kiedy lista wpisów jest widoczna na ekranie smartfona lub tableta. Ken Rudin, wspomniany wcześniej szef analityków Facebooka przyznał, że zebrane informacje mogą zostać dołączone do dużej już bazy innych, które wykorzystywane są do bardzo wielu celów - od tworzenia nowych produktów i usług aż po zwiększenie precyzji działania systemu dopasowywania treści reklam do poszczególnych internautów.

Facebok jako firma zbiera dwa typy informacji - demograficzne oraz behawioralne. Pierwszy typ zawiera dane o tym gdzie użytkownik mieszka, gdzie uczęszczał do szkoły, kiedy się urodził, jaki jest jego stan cywilny, itd. Dane behawioralne to między innymi lista znajomych, polubione treści, odwiedzane profile, użytkowane aplikacje czy gry oraz wiele innych. Wszystko to jest zbierane i analizowane w czasie rzeczywistym. Prowadzone już testy mają na celu mocno rozszerzyć zakres danych behawioralnych - tak przynajmniej twierdzi Ken Rudin. Testy te są częścią większego projektu i w ciągu paru najbliższych miesięcy firma Facebook powinna mieć już analizy jego działania i skuteczności, co z pewnością będzie istotne przy podejmowaniu ewentualnej decyzji o trwałym włączeniu tego rozwiązania do istniejącego już systemu biznesowego. Biorąc pod uwagę to, że wdrożenie go na stałe jest prawdopodobne, szef grupy analitycznej w firmie Facebook już przygotowuje ją na znaczący wzrost napływających danych.

Warto mieć na uwadze to, że Facebook nie jest pierwszą firmą, która tak daleko sięga w prywatność internautów. Przykładowo Shuttershock, a więc sklep z grafiką oraz zdjęciami monitoruje dosłownie wszystko to, co klienci robią na jego stronie internetowej. Shuttershock np. na bieżącego rejestruje ruchy kursora aby wiedzieć na które elementy strony użytkownik nim najeżdża. Ponadto sprawdzany jest czas utrzymywania kursora nad zdjęciem jeszcze przed dokonaniem zakupu. Dla przeciętnego internauty taka informacja może wydawać się nieistotna, ale dziś specjaliści ds. sprzedaży internetowej chcą o konsumentach wiedzieć dosłownie wszystko.

Facebook też chce wiedzieć jak najwięcej. Firma realizuje ten cel bardzo konsekwentnie i możemy podać to na podstawie prostego przykładu. Otóż grupa analityczna w firmie Facebook na przestrzeni ostatnich czterech lat zwiększyła zasoby przechowywania danych o 400 000%! Obecnie sama grupa analityczna firmy Marka Zuckerberga przechowuje aż 300 petabajtów danych. Warto zauważyć, że są to tylko dane analityczne, a informacje o użytkownikach są liczone oddzielnie, a ich objętość do tej pory nie została ujawniona.
[Obrazek: facebook.jpg]
Źródło: The Wall Street Journal, opracowanie własne