Windows 7 Forum: konfiguracja, optymalizacja, porady, gadżety •

Pełna wersja: Kupujesz w sieci? Koniecznie przeczytaj Dekalog Bezpiecznych Zakupów Online
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Prezentujemy dziesięć najważniejszych zasad opracowanych przez ekspertów jakimi powinniśmy się kierować podczas zakupów w internecie.
[Obrazek: zakupy_z.jpg]
Nie ulega wątpliwości, że zakupy online są w naszym kraju coraz popularniejsze. Jednak jeśli mają przebiegać w sposób wygodny i bezpieczny, musimy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Eksperci rynku e-handlu postanowili opracować najważniejsze zalecenia - tak powstał Dekalog Bezpiecznych Zakupów Online.

Dekalog Bezpiecznych Zakupów Online e-Commerce Polska to zbiór zaleceń, który powstał z myślą o konsumentach planujących zakupy w internecie. Dla tych, którzy już kupują w sieci, jest on przypomnieniem na co należy zwracać uwagę korzystając z oferty sklepów internetowych i platform transakcyjnych. Dekalog powstał w ramach akcji społecznej - Dzień Bezpiecznego Internetu.

Przygotowany przez naszych ekspertów Dekalog Bezpiecznych Zakupów Online to prosty przewodnik po zakupach w sieci, który ma pomóc zwłaszcza początkującemu konsumentowi osiągnąć pełne zadowolenie z tej nowoczesnej formy nabywania produktów - powiedziała Patrycja Sass-Staniszewska, e-Commerce Polska - W dziesięciu punktach przekazuje najważniejsze informacje o bezpiecznej procedurze robienia zakupów internetowych.[/align

Dekalog Bezpiecznych Zakupów Online:

1. Sprawdź opinie o sprzedawcy. Sprawdź w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony i ile jest tych opinii. Zwróć uwagę czy opinie są konkretne, uwiarygadniają że komentujący faktycznie nabył dany towar.

2. Sprawdź dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy. Prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym i wzmóc Twoją czujność. Warto czasem skorzystać z dogodnej formy kontaktu i zapytać o szczegóły kupowanego towaru.

3. W przypadku mniejszych serwisów sprawdzaj bardziej szczegółowo ich wiarygodność, historię i opinie na rynku.

4. Sprawdź regulamin i zasady zwrotów konkretnych towarów. Sprzedający ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet. Sprawdź czy taki dokument istnieje, jest czytelny i zrozumiały. Prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów - możesz w ciągu 10 dni bez konieczności podawania powodu odstąpić od umowy (produkt trzeba odesłać w ciągu kolejnych 14 dni). Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów.

5. Sprawdź czy transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu (protokół SSL). Gdy wypełniasz formularze z danymi, sprawdź, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje "https" zamiast "http". Szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie, aby osoby trzecie nie mogły uzyskać dostępu do przesyłanych danych.

6. Sprawdź wybór różnych metod płatności. Jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności, z których najpopularniejsze to karta kredytowa oraz szybkie, bezpośrednie płatności za pośrednictwem różnych banków. Operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących.

7. Czytaj dokładnie ofertę wystawców na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Gdy kupujesz na platformach transakcyjnych lub ogłoszeniowych, zawsze dokładnie czytaj treść oferty oraz stronę "o mnie" danego sprzedawcy. Osoby prywatne często umieszczają w tych opisach swoje własne, szczegółowe zasady sprzedaży, jak np. czas dostawy, który może być liczony dopiero od czasu zaksięgowania wpłaty na koncie sprzedawcy, a nie na koncie systemu płatności.

8. Na zakończenie wyloguj się. Po zakończeniu czynności związanych z obsługą konta koniecznie się wyloguj, aby osoby postronne nie uzyskały do niego dostępu.

9. Napisz swój komentarz po każdej transakcji. Wystawianie komentarza lub opinii po transakcji jest bardzo ważne. Pamiętaj, że pochlebne opinie lub ostrzeżenia są dla innych równie cenne, jak dla Ciebie. Dlatego warto poświęcić dwie minuty.

10. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą. Do czasu zakończenia całości transakcji sukcesem i zadowolenia z otrzymanego towaru, na wszelki wypadek zachowaj całość korespondencji elektronicznej ze sprzedawcą.

Źródło:ecommercepolska.pl, fot.: Martin Fischer | Dreamstime.com
Przekierowanie