02.11.2009, 03:47
Często problemy z brakiem możliwości dostępu do udostępnianego przez nas pliku w sieci lub udostępnionego przez kogoś w sieci wynikają z błędnej konfiguracji zasad grupy lub samego systemu Windows.
Kilka podstawowych kwestii:
Przy standardowych zastosowaniach do poprawnego współdzielenia plików w sieci konieczne jest włączenie i aktywowanie ( poprzez chociaż jednokrotne zalogowanie się) konta gościa lub innego konta pełniąca jego rolę w naszej konfiguracji.
Druga sprawą (nie konieczną ale bardzo ułatwiająca zadanie) jest posiadania na obu komputerach kont o takich samych nazwach i danych dostępowych (hasłach). Dzięki temu komputer z którym się łączymy (a dokładniej jego system operacyjny) wiedząc, że nie jesteśmy fizycznie przy maszynie która udostępnia nam dane traktuje nas jakbyśmy jednak fizycznie przy niej byli (oczywiście proszę tego stwierdzenia nie traktować dosłownie a jako jedynie wizualizację zagadnienia). To samo odnosi się także do sytuacji gdy to my udostępniamy jakieś dane
Kolejną sprawą jest konieczność przynależenia obu maszyn do jednej grupy roboczej (grupa robocza nie jest jednoznaczna z grupą domową). I musimy fizycznie należeć do tej grupy (samo połączenie osobnych sieci poprzez dodatkowy swith lub inne urządzenia aktywne nie sprawia, że jesteśmy w jednej grupie roboczej. Wymagana jest odpowiednia konfiguracja obu sieci jednak na takim wyjaśnieniu poprzestanę gdyż porada ta nie o tym zagadnieniu traktuje).
Kolejna kwestią jest konieczność instalacji na obu maszynach usług: udostępnianie plików i drukarek w sieciach Microsoft Network oraz klient sieci Microsoft Network.
Ostatnia podstawowa sprawą est także odpowiednia konfiguracja posiadanych Firewalli czy to systemowych czy oprogramowania zewnętrznego.
Po spełnieniu w/w założeń wszystko powinno już działać ok i w większości przypadków tak jest.
Jednak czasami możemy się spotkać z błędami typu odmowy dostępu (komunikatów jest kilka mocno się różniących ale odnoszą się one do odmowy dostępu a innego typu do braku lub wyłączenia koniecznych usług).
Jeśli natrafimy na komunikaty odmowy dostępu to na komputerze do którego chcemy się podłączyć (a w wypadku gdy zastosujemy poniższe instrukcje a problem nadal ustępuje również w komputerze z którego dostęp próbujemy uzyskać) należy uruchomić zasady zabezpieczeń lokalnych i następnie:
Po lewej stronie wybieramy zasady lokalne a następnie przypisywanie praw użytkownika. Z tego położenia po prawej stronie wybieramy dwukrotnym kliknięciem odmowa dostępu do tego komputera z sieci. Usuwamy z stamtąd konto gościa i inne konta które powinny mieć takowy dostęp.
To samo czynimy w poniższej opcji odmawiaj logowania lokalnego.
Trochę niżej będzie opcja uzyskiwanie dostępu do tego komputera z sieci w niej ustawiamy jak chcemy oraz dodajemy użytkownika wszyscy.
Jeszcze niżej mamy zezwalaj na logowanie lokalne i ponownie podejmujemy decyzje i dodajemy konto Gość/Guest oraz Użytkownicy / Users
Po tych krokach wszystko powinno już być ok a także rozwiązać problemy braku dostępu do drukarek lokalnych.
Jeśli wszystko u was jest ustawione poprawnie a nadal nie możecie uzyskać dostępu upewnijcie się, ze konto na którym pracujecie ( za wyjątkiem gościa) ma hasło. Zależnie od ustawień może być zabronione logowania się na konta bez haseł. Jeśli i to nie pomoże to wycofajcie zmianę.
Pamiętajcie o ponownym uruchomianiu komputera po wprowadzanych zmianach.
Jeśli nic nie pomogło piszcie na forum powołując się na ten poradnik a będziemy Wam pomagać i aktualizować ten dokument.
Pozdrawiam i życzę powodzenia.
Kilka podstawowych kwestii:
Przy standardowych zastosowaniach do poprawnego współdzielenia plików w sieci konieczne jest włączenie i aktywowanie ( poprzez chociaż jednokrotne zalogowanie się) konta gościa lub innego konta pełniąca jego rolę w naszej konfiguracji.
Druga sprawą (nie konieczną ale bardzo ułatwiająca zadanie) jest posiadania na obu komputerach kont o takich samych nazwach i danych dostępowych (hasłach). Dzięki temu komputer z którym się łączymy (a dokładniej jego system operacyjny) wiedząc, że nie jesteśmy fizycznie przy maszynie która udostępnia nam dane traktuje nas jakbyśmy jednak fizycznie przy niej byli (oczywiście proszę tego stwierdzenia nie traktować dosłownie a jako jedynie wizualizację zagadnienia). To samo odnosi się także do sytuacji gdy to my udostępniamy jakieś dane
Kolejną sprawą jest konieczność przynależenia obu maszyn do jednej grupy roboczej (grupa robocza nie jest jednoznaczna z grupą domową). I musimy fizycznie należeć do tej grupy (samo połączenie osobnych sieci poprzez dodatkowy swith lub inne urządzenia aktywne nie sprawia, że jesteśmy w jednej grupie roboczej. Wymagana jest odpowiednia konfiguracja obu sieci jednak na takim wyjaśnieniu poprzestanę gdyż porada ta nie o tym zagadnieniu traktuje).
Kolejna kwestią jest konieczność instalacji na obu maszynach usług: udostępnianie plików i drukarek w sieciach Microsoft Network oraz klient sieci Microsoft Network.
Ostatnia podstawowa sprawą est także odpowiednia konfiguracja posiadanych Firewalli czy to systemowych czy oprogramowania zewnętrznego.
Po spełnieniu w/w założeń wszystko powinno już działać ok i w większości przypadków tak jest.
Jednak czasami możemy się spotkać z błędami typu odmowy dostępu (komunikatów jest kilka mocno się różniących ale odnoszą się one do odmowy dostępu a innego typu do braku lub wyłączenia koniecznych usług).
Jeśli natrafimy na komunikaty odmowy dostępu to na komputerze do którego chcemy się podłączyć (a w wypadku gdy zastosujemy poniższe instrukcje a problem nadal ustępuje również w komputerze z którego dostęp próbujemy uzyskać) należy uruchomić zasady zabezpieczeń lokalnych i następnie:
Po lewej stronie wybieramy zasady lokalne a następnie przypisywanie praw użytkownika. Z tego położenia po prawej stronie wybieramy dwukrotnym kliknięciem odmowa dostępu do tego komputera z sieci. Usuwamy z stamtąd konto gościa i inne konta które powinny mieć takowy dostęp.
To samo czynimy w poniższej opcji odmawiaj logowania lokalnego.
Trochę niżej będzie opcja uzyskiwanie dostępu do tego komputera z sieci w niej ustawiamy jak chcemy oraz dodajemy użytkownika wszyscy.
Jeszcze niżej mamy zezwalaj na logowanie lokalne i ponownie podejmujemy decyzje i dodajemy konto Gość/Guest oraz Użytkownicy / Users
Po tych krokach wszystko powinno już być ok a także rozwiązać problemy braku dostępu do drukarek lokalnych.
Jeśli wszystko u was jest ustawione poprawnie a nadal nie możecie uzyskać dostępu upewnijcie się, ze konto na którym pracujecie ( za wyjątkiem gościa) ma hasło. Zależnie od ustawień może być zabronione logowania się na konta bez haseł. Jeśli i to nie pomoże to wycofajcie zmianę.
Pamiętajcie o ponownym uruchomianiu komputera po wprowadzanych zmianach.
Jeśli nic nie pomogło piszcie na forum powołując się na ten poradnik a będziemy Wam pomagać i aktualizować ten dokument.
Pozdrawiam i życzę powodzenia.